onsdag 15 juli 2009

Lägre tempo gav högre tempo.

Den senaste tiden har jag sneglat lite på pulsklockor. Mitt nuvarande tidtagarur har gjort sitt och jag tänkte att när jag ändå ska skaffa något nytt kanske jag kan inkludera lite mer funktioner. När jag sökt information om pulsklockor har jag på flera ställen hört att ett vanligt fel för nybörjaren är att hålla ett för högt tempo.

Så igår bestämde jag mig för att hålla ett lågt tempo under min löpning. Annars brukar jag gå ut lite sakta och sedan efter ett tag öka, med resultatet att jag tar slut för tidigt. Nu när jag höll ett lugnt tempo så orkade jag hålla det över hela distansen (5 km) och när jag kom i mål kunde jag glädja mig åt att ha gjort årets bästa min/km tempo. Så fast jag idag inte ansträngde mig för att springa fort utan bara hitta ett lugnt och behagligt tempo så gick hela rundan snabbare än normalt.

Hela träningen känns positiv nu. Jag börjar få till träningen som jag vill ha den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar