måndag 30 augusti 2010

Måndagsmys

Idag har jag varit hemma och slappat på grund av studiedag på förskolan. Kanske inte bara slappat då man har ett hushåll att sköta om men jag har i alla fall inte jobbat något. Nu när simskolan är igång har måndagar lite extra glans kring sig även när man inte är ledig. Det är ett härligt sätt att varva ner på.

Nu på kvällen såg jag lite på programmet "Ett halvt ton tonåring". Jag blev nästan lite upprörd över att se det. Det jag såg handlade om två killar som båda var tonåringar och vägde omkring 300 kg. Förutom vikten hade de en sak gemensamt. Daltande mammor. Hur svårt ska det vara att förstå. Du kan inte låta ditt barn ligga i sängen och tycka synd om sig pga sin övervikt samtidigt som du passar upp konstant och fyller på med godis och skräpmat. Vi passar upp mindre på vår 5-åring än vad dessa gör. En mamma förstod att hennes grabb inte höll dieten för det fanns ju kakor och chipps hemma, hon kunde ju inte ta bort det från syskonen tyckte hon. Varför inte undrar jag. Varför inte göra något åt hela familjens kostvanor istället för att vänta på att de yngre barnen också får en tid för GBP.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar